vrijdag 20 december 2013

De Verdubbeldame doet een week zonder douche (22)

Daar vond de Verdubbeldame zomaar tussen haar concepten een blogbericht dat ze helemaal vergeten was te publiceren! Nu ze toch met een inhaalslag bezig is, kan ze het best even updaten en alsnog online zetten.

Lange, stomend hete douches. De Verdubbeldame is er stiekem dol op. Het liefst doucht ze iedere dag, dus het verzoek van Dreadlocks om de douche een poosje uit te laten kwam aanvankelijk als een koude douche. Maar toen zij las dat één douchebeurt al gauw 70 liter water kost, rekende ze op haar vingers na dat deze actie flink wat water en gas bespaart. Dapper zei ze 'ja' tegen de uitdaging. En toen begon het Grote Uitstellen. Tot Krappe Kas beloofde mee te doen. Gedeelde smart… Juist ja. Samen prikten ze een week die toen nog ver weg leek: maandag 9 t/m zondag 15 september. Ook Pixie haakte aan.

Het verdubbelverzoek

Dreadlocks stuurde de Verdubbeldame een uitnodiging om met haar mee te doen:
"Voor een beter milieu zou het fijn zijn als de mensen minder zouden douche, nu dacht ik als ik nou maar eens per week douche en de rest van de dagen gewoon even opfrissen aan de wastafel met een beetje water en olijfoliezeep zou dat veel water en energie schelen. Doe je mee?"
Omdat de Verdubbeldame het liefst acties uitvoert met een duidelijk begin en einde, kwamen zij en Dreadlocks overeen dat de Verdubbeldame haar douche een week uit zou laten. Als het zou bevallen, zou ze haar douchegewoonten er daarna heus wel op aanpassen. Eventuele verdubbelaars idem dito.

Poedelen

Die maandag in september ging de uitdaging van start. Prompt brak de hemel los. Met sandalen aan de voeten liep de Verdubbeldame door de regen naar de supermarkt en terug. Dat leverde twee zwarte modderpootjes op. Normaal gesproken zou ze daar even de douchekop op richten. Nu moest ze wat acrobatische toeren uithalen om ze in de wasbak weer poezelig roze te krijgen.

Haar zwemmaatje las zondags de aankondiging op facebook, en reageerde: "Succes, maarre mag je nog wel zwemmen?" Oeps, de Verdubbeldame had even niet gedacht aan de wekelijkse baantjes. Zwemmen zonder voor en na de duik te douchen, dat ging hem niet worden. De badmeester zag haar al aankomen met een washandje. Mocht ze voor de zwembaddouche een uitzondering maken? De Verdubbeldame twijfelde, maar koos de weg van de minste weerstand. Lekker zwemmen dus.

Maar het universum greep in. De Verdubbeldame sprong woensdagochtend op haar fiets om naar het zwembad te fietsen, en merkte het al na een meter: een lekke band. Haar zwemmaatje stond al voor het zwembad toen ze belde. Ze maakten een nieuwe afspraak voor vrijdag. Ondertussen werd de band geplakt door de fietsenmaker.

Maar weer stak het universum er een stokje voor: lekke band nummer twee, net de avond voor het nieuwe zwemuitje. Maar dit keer was de Verdubbeldame het lot te slim af. Met het openbaar vervoer bleek ze het zwembad ook te kunnen bereiken.

"Sliep uit, sliep uit," zong de Verdubbeldame inwendig, terwijl ze al zwemmend de wijsvingers over elkaar streek. En voor en na de baantjes nam ze een heerlijke douche.

Terug uit het zwembad
Verder leverde het niet mogen douchen hygiënetechnisch geen problemen op. De Verdubbeldame voelde zich met een kleine wasbeurt aan de wastafel even zo goed opgefrist, en in de tram gingen de mensen gewoon naast haar zitten. Wel werd de Verdubbeldame ermee geconfronteerd dat ze de douche vaak om heel andere redenen inzet dan gewoon om schoon te spoelen. Om de zorgen van alledag van zich af te laten spoelen. Als beloning na een dag werken. Om de stramme spieren los te maken na een dag achter de computer. Maar vooral om weer op te warmen te worden op een herfstige dag. En herfstige dagen waren het.

Op zondagavond waste de Verdubbeldame nog snel haar haren onder de kraan, om maandagochtend met dansende haren op het werk te kunnen verschijnen.


Dat lukte wel, maar een comfortabele houding was anders...


Verdubbelaars

Krappe Kas schreef vlak voor de start: "Ik ben er deze week al mee begonnen en het bevalt me best goed moet ik zeggen. Ik ben nog 'n stapje verder gegaan zelfs en was me met koud water!" Na afloop liet ze weten: "Mij bevalt het prima dus ik ga er wel mee door al weet ik niet hoe dat in de winter zal gaan als het water veel kouder is. Ik heb ook geen shampoo gebruikt voor mijn haren maar water met baking soda, dat is even wennen maar ook daar ga ik mee verder."

Pixie meldde zich ook als verdubbelaar aan: "oh Yes ik doe mee op één voorwaarde, dat ik mij niet met koud water moet wassen (hoewel, dan geraak ik misschien rapper wakker). Ik zie dat echt zitten." Na de week volgde haar update: "Laten we beginnen bij het einde van de week, dan heb ik een heerlijk lang warm bad genomen en dat was zo ontspannend en zo eenvoudig!!!! Want de rest van de week, jeetje, ik vind het maar een geklieder. Net op de startdag word ik wakker met keelpijn, spierpijn en later op de week krijg ik er nog een verkoudheid boven op. Nu had ik helemaal geen excuus meer nodig om warm water te pakken ipv koud. Dus aan de slag, ging goed tot ik bedacht dat ik zo ook wel veel water verbruikte...ah ja maar dat is waar ook ik moet de stop in de lavabo doen. Hoe, geen stop ah ik moet ergens op duwen. En dan vond ik het zo een natte boel, heb duidelijk de handeling nog niet te pakken.  En vooraleer dat ik de zeep van mijn lijf  geveegd had met het washandje...dat duurde! De vloer was vanzelf gesopt , das waar en mooi meegenomen (en ook besparend) Dit alles beterde wel tijdens de week vorderde hoor. Ik kreeg ook nogal snel kou (jeetje ik klink echt als een watje). Mijn haar wassen dat was een ramp want de kraan kan ik niet opzij duwen en mijn kop ging er niet echt fatsoenlijk onder dus daar heb ik getrisht en rap efkes de douchekop van het bad op mijn haar gezet (heel rap :-) Wat ik er van overneem...bewondering voor hoe de mensen dat vroeger toch allemaal deden, dat je bepaalde zaken weer dubbel zo hard apprecieert als je ze hebt moeten missen, dat je je na een wasbeurt aan de lavabo fris voelt en na een bad loom en moe en dat mijn kat dat lavabogedoe wel interessant vond en dat het echt iets is voor in de lente en zomer. Ik weet het, ik ben een echt watje maar ik raap nog wel altijd zwerfvuil op en zeg regelmatig dank je..."

In december liet Laurie weten deze verdubbeldaad ook uit te gaan voeren. Geen week, welnee, een week is voor mietjes. Een hele maand! In juli 2014 zal ze haar douche uitlaten en poedelen bij de wasbak. Lees hier over haar plannen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...