woensdag 18 december 2013

De Verdubbeldame stuurt groente- en fruitpitten naar Zaden voor Voedsel (38)

'Send seeds. Send life' is het motto van Zaden voor Voedsel. Zowel Jenny Green Teeth als Sjouke vroegen de Verdubbeldame om zaden en pitten uit groente en fruit op te sparen ten behoeve van moestuinprojecten in Afrika en Azië.

Het verdubbelverzoek

De Belgische professor Willem van Cotthem werd in 2005 te hulp geroepen bij een project in een vluchtelingenkamp in de Sahara, waarbij families en schoolkinderen werd geleerd hoe zij hun eigen voedsel konden verbouwen. Van Cotthem had korreltjes ontwikkeld die vocht vasthouden en waarmee zelfs op schrale en droge woestijngrond groente en fruit kan worden geteeld. Waar het nog aan ontbrak was betaalbare zaadjes. De professor deed een beroep op mensen in België en Nederland om zaden van groente en tropisch fruit niet weg te gooien, maar te drogen en naar hem op te sturen. 'Zaden voor leven', later omgedoopt tot 'Zaden voor Voedsel', was geboren.

Zoveel jaar later worden de ingezamelde zaden niet alleen gebruikt door vluchtelingen in de Algerijnse Sahara, maar ook voor projecten in Malawi en Zuid-India en op een dovenschool in Burkina Faso. De professor heeft zich om gezondheidsredenen uit het project teruggetrokken, maar zijn taak is enthousiast overgenomen door een groepje Belgen en Nederlanders. De website doet wat oubollig en verouderd aan, maar de facebookgroep Zaden voor Voedsel bruist van de actie en vergaart steeds meer leden.

Foto van website http://zadenvoorleven.wordpress.com

Jenny Green Teeth schreef de Verdubbeldame:
"Ik kwam dit tegen op de site van Ik kom in Actie en vind hem zo leuk! Is het iets voor de Verdubbeldame?" 
Op haar blog showde Jenny de bakjes met pitten die inmiddels bij haar te drogen stonden. Niet veel later kreeg de Verdubbeldame nogmaals het verzoek om Zaden voor Voedsel te ondersteunen. Ditmaal van Sjouke:
"Seeds for food zamelt zaden in die gewonnen zijn uit meloenen, pompoen, courgette e.d. alle zaden eigenlijk die je anders tijdens het koken weggooit. De zaden worden dan gebruikt om vluchtelingen die soms al jaren in kampen wonen in hun eigen voedsel te laten voorzien door ze te leren tuintje aan te leggen en te onderhouden. Nu was ik al een tijdje zaadjes aan het verzamelen voor mijn eigen moestuintje, maar ik had er echt veel te veel. Aan de zaden uit één paprika, meloen en courgette heb je al veel te veel voor je eigen moestuin. Maar het weggooien van die zaden is toch zonde als je weet wat er uit kan komen.... Dus nu spaar ik ze ook verder voor dit goede doel en zal ze dan over een paar maanden opsturen. Ik wil het een geweldig initiatief en denk dat maar weinig mensen deze organisatie kennen en zaden verzamelen. Dus hierbij mijn verzoek om te helpen verdubbelen."

Pitten peuteren

De Verdubbeldame maakte in haar keukenkastje een plekje vrij om bakjes te kunnen stapelen. Natte pitten en zaden legde zij eerst een poosje te drogen in de vensterbank. Eigenlijk had ze van tevoren de lijst met bruikbare zaden beter moeten bestuderen, want ze had wel voor niks appelpitjes (niet tropisch genoeg) en pitjes van sinaasappels en citroenen (kiemkracht gaat te snel verloren) opgespaard.


Toch wist de Verdubbeldame een behoorlijke hoeveelheid zaden te vergaren. Met haar allerlaatste guldenpostzegels stuurde ze op de allerlaatste dag van oktober een flinke doos zaden en pitten naar één van de inzameladressen. Een paar dagen later las ze Erika's ontvangstbevestiging op facebook: "Ook ik had weer wat moois staan toen ik thuis kwam na een weekendje weg. Een doosje vol zaden van Marije Braakman en een envelop uit Zutphen. Dank jullie wel !"


Verdubbelaars

Esther, Marlies, Mevrouw W, Lin, Angela, Sacha, Natalie, Anoniempje1 en Liesl meldden zich aan om de actie ook te verdubbelen. Sacha schreef: "geweldig initiatief...helemaal nu onze vensterbanken volstaan met zaaibakken ben ik daarvoor erg gemotiveerd." Liesl schreef op haar blog: "Na een aantal weken haar blog gevolgd te hebben besloot ik om ook eens iets te verdubbelen. Verdubbeldaad 38 leek me wel wat. […] En voila vandaag ging mijn eerste pakketje naar Baarle-Hertog, één van de inzameladressen! Zaadjes verzamelen vond ik eigenlijk best een werk. Waarschijnlijk omdat ik eens een halve avond bezig was met de zaadjes uit een courgette te peuteren en ze uiteindelijk beschimmeld terug vond in het doosje. Waarschijnlijk had ik ze niet lang genoeg laten drogen. Ik ga zeker nog zaadjes bijhouden, al zal het nu wel trager gaan met dat de zomer op zijn einde loopt. Zaden voor leven is een leuk initiatief!"

Wie denkt voortaan ook "Wat zonde!" bij elk pitje dat de prullenbak in verdwijnt, en verdubbelt deze actie?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...