vrijdag 7 februari 2014

De Verdubbeldame sjoemelt met Franca's verdubbelverzoeken (120 en 122)

Soms neemt de Verdubbeldame verdubbelverzoeken aan die in de praktijk knap lastig zijn om uit te voeren. In overleg met de indiener probeert ze er dan toch maar het beste van te maken. Er lagen twee verzoeken van Franca waar de Verdubbeldame zich met een beetje sjoemelen van af heeft gemaakt.

Verdubbeldaad 120: Koop een '2 halen 1 betalen'-product en geef het tweede weg (Franca)

Het verdubbelverzoek

Franca benaderde de Verdubbeldame met een verdubbelidee: "Beste Verdubbeldame, ik heb bij de AH 2 x een bakje druiven voor de prijs van 1 gekocht en 1 bakje aan de zwerver die bij de deur stond gegeven. Hij was er erg blij mee. Het kan ook iets anders zijn, liefst iets wat snel bederft en je in je eentje niet op krijgt." Ze lichtte toe: "Ik weet dat die acties bij Albert Heijn regelmatig voorkomen, maar ik zie ze ook bij andere supermarkten. Je zult vast wel iets leuks tegenkomen. Ik heb mijn tweede bakje druiven 1 x aan een dakloze gegeven en 1 x aan vrienden die in onze buurt wonen. Je moet zelf maar bekijken aan wie je het zou willen geven."

De uitvoering 

'Je zult vast wel iets leuks tegenkomen,' had Franca gezegd. Nou, dat viel vies tegen. Producten met korting, of '2e halve prijs', kwam de Verdubbeldame de afgelopen maanden regelmatig tegen, maar niet '2 halen 1 betalen.' De Verdubbeldame haalde wel een kar boodschappen om weg te geven aan een particulier voedselinitiatief, doneerde daar ook een gedeelte van haar kerstpakket aan en kocht wat boodschappen voor een buurvrouw die in de knel zat, maar dat was vast niet wat Franca bedoelde. 

Tot bij de AH de Hamsterweken aanbraken: '1+1 gratis!' De Verdubbeldame snelde er op af. Het bleken echter allemaal producten die de Verdubbeldame zelf niet wilde hebben. Nou ja, misschien die perssinaasappelen dan. En zo kwam het dat ze met twee maal twee kilo sinaasappelen de winkel verliet. Er stond een straatkrantverkoopster voor de deur, en even twijfelde de Verdubbeldame. Om haar nou met perssinaasappelen op te zadelen? Dat leek de Verdubbeldame niet zo geschikt. Wat ze wel gedaan heeft is rijkelijk sinaasappelsap persen voor de Vermeerdermeneer. Hem een heel net geven had geen zin, want hij heeft thuis geen pers. 


Zou dit voldoende zijn om de verdubbeldaad af te mogen vinken? Gelukkig schreef Franca: "Ik vind het prima hoor, nr 120. Perssinaasappels weggeven en nog uitperssen ook, je vriend boft maar."

Verdubbeldaad 122: Neem een rolstoelgebruiker mee uit wandelen (Franca)

Het verdubbelverzoek

De Verdubbeldame ontving van Franca nog een ander verdubbelverzoek: "Beste verdubbeldame, Ik was nog even aan het denken voor nieuwe acties. Ik wil zelf naar een bejaardenhuis / verzorgingstehuis gaan in de buurt en voorstellen om met een rolstoelgebruiker buiten een stuk te gaan wandelen (in het park bv). Ik heb het nog niet gedaan, wel al een keer gebeld met het verzorgingstehuis wat zij er van dachten en die vonden het een mooi voorstel. Tegelijkertijd is het gezond voor jezelf om buiten te lopen en te bewegen."

De kritiek

Toen de Verdubbeldame deze verdubbeldaad bekendmaakte, volgden er wat kritische geluiden. "Ik zie ineens zo'n rolstoelgebruiker voor me die helemaal niet uit wandelen wil:' Neeeee!! Laat me met rust!!!. En dat wij dan zeggen: 'Hou je mond, stoor me niet bij Verdubbeldaad 122!'" De belangrijkste kritiek was echter het eenmalige karakter: "Dan kom ik 1x wandelen met die persoon en laat me daarna nooit meer zien," en "Ik vind dat ik het alleen kan doen als ik de intentie heb om vaker terug te komen." De Verdubbeldame wilde kijken hoe ze deze verdubbeldaad op een zinnige manier kon uitvoeren, zonder vast te zitten aan een wekelijkse wandeling. Ze voelde een te grote drempel om zomaar naar een bejaardentehuis te bellen met het verzoek. Op sites met vrijwilligersvacatures bleken alleen vrijwilligers gezocht te worden die er wekelijks of tweewekelijks op uit wilden trekken met iemand in een rolstoel. Via organisaties voor flexibel, eenmalig vrijwilligerswerk ving ze ook bot. Daarom besloot ze te gaan voor een alternatief. 

De uitvoering 

In een Rotterdams zorgcentrum werden op oudjaarsdag vrijwilligers gezocht om bewoners te begeleiden bij een concert, las ze op de site van Rotterdam Cares. Samen met de Vermeerdermeneer en Firma Fluitekruid gaf ze zich op. De Verdubbeldame kreeg de verantwoordelijkheid over een dementerende dame in rolstoel die ze op een bovenetage mocht ophalen en naar het concert mocht rollen. Tijdens het concert zat ze naast haar en reikte ze haar hapjes aan, en na afloop rolde ze haar weer terug. Of ze de dame er een groot plezier mee heeft gedaan kon ze niet aflezen. De mevrouw kon niet spreken, dommelde telkens weg, keek als ze wakker was met grote verschrikte ogen rond, liet haar oliebol uit haar hand op de grond rollen, werkte haar zoute stokjes als een fijngekauwde brij weer haar mond uit, en begon de Verdubbeldame na anderhalf uur te knijpen en te duwen ten teken dat ze weg wilde. Maar om haar heen was het een feestelijke boel van bewoners en vrijwilligers: er vlogen wat oliebollen door de lucht, er werd luid meegezongen en "Bravo! Bravissimo!" geroepen en er gingen een paar voetjes van de vloer.


Wat een prachtmanier om het oude jaar af te sluiten. Of dit alternatief Franca's goedkeuring kon wegdragen kon de Verdubbeldame niet helemaal uit haar email afleiden. Wel schreef zij verschrikt: "O je, heb ik zelf nog niet gedaan" en "Dus ik zal ook nog eens kijken naar een mogelijkheid. Ik was het helemaal vergeten, waarschijnlijk had ik het voorgesteld toen het [weer] een stuk beter weer was." Een blik naar buiten werpend kan de Verdubbeldame zich daar alles bij voorstellen.

Verdubbelaars

Voor beide goede daden hebben zich nog geen andere verdubbelaars aangemeld. Dit kan natuurlijk nog wel. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...